Transistör'ün çalışma mantığı
  • Merhaba,

    böyle bi devre var http://itp.nyu.edu/physcomp/uploads/arduino_bb_pot_transistor_motor_diode.png

    tecrübeli arkadaşların tahmin edeceği gibi potansiyometre ile hızı kontrol edilen bi motor :)

    analog veriyi almak ve digital 9'a gönderme olayında sorun yok, benzer uygulamaları daha önce yapmıştım.fakat transistörün çalışma mantığını tam anlayamadım.. (bir kez uygulamayı tam anlayamasamda çalıştırdım aslında, fakat söktükten sonra tekrar çalıştıramadım. sonraki denemelerimde motor çalıştı fakat hızını kontrol edemedim)

    anlayabildiğim kadarıyla digital 9 collector ucuna bağlı.. motor'dan base'e bir bağlantı var.. emmitter'de toprağa bağlanmış.. ve daha önce hiç kullanmadığım diyot neden kullanılmış (işlevi nedir).

    ayrıca benim transistör'ümün (BC557C 223) PNP mi NPN mi olduğunu anlayamadım. yanlış görmediysem 2 ayrı datasheet'te farklı gösterilmişti.

    şimdiden yardımlarınız için teşekkür ederim.

    not: süper amatörüm :)
  • bc557 pnp, bc547 npn bildigim kadariyla. googleda bc557 diye aratildiginda ilk uc datasheet de ayni. herhangi birine bakilarak bulunabilir nerenin e , b, c oldugu.. diger motor kontrol etmeyi cevaplayamadim mobildeyim. k. gelsin..
  • evet pnp sanırım.. tekrar denedim çalıştırdım fakat üstte kafama takılan sorulara çözüm bulabilmiş değilim.
  • @beingobserver o diyot ters akımın transistöre zarar vermesini engellemek için konulur. Devrelerde genelde endüktif yüklere paralel bir diyot bağlanır. Endüktif yük, endüktans(bobin) yani L karakteristiği gösteren yük demektir. Bildiğin gibi rezistif (R), kapasitif (C) yükler de vardır.

    Endüktans devrelerde akımı düzeltmek veya faz geciktirmek için kullanılır. Kaba bir ifadeyle benzetim yaparsak; endüktans akımı "depolar" ve düzeltilmiş halini salar. Bu endüktans değerine göre mili veya mikrosaniyeler mertebesinde gerçekleşir.

    Motor sarımlardan oluşur, bu sarımlar endüktiftir. Adı üstünde bobindir. Bobin olan devrelerin gücü kesildiğinde bobinde "depolanan" akım (bobinde akım depolanmaz aslında, elektrik alanla ilgilidir, net anlaşılması için benzetme yaptım) devreye salınmaya devam eder. Bu diyot, bobinle kendi arasında çevrimi tamamlayarak depolanan akımı sönümler.

    Bir de motorlar elle çevrildiğinde enerji üretir, yani dinamo görevi görür. O da devreye ters akım verir. Bu diyot o ters akımı da sönümler.

    Diyotun bu devredeki mantığı budur.

    Transistörün çalışma mantığı şöyledir; transistörler genelde anahtarlama ve yükseltme için kullanılır. Anahtarlama basesine akım verilen transistörün iletime geçmesidir. Yükseltme de transistörün beta karakteristiği üzerinden yapılan tasarımların sonucudur. Ib(baz akımı)=beta x Ic(kollektör akımı) dır. Sadece beta değeri üzerinden tasarım yapmak da yanlıştır. İç yapısında genelde 2 element bulunur. Bu elementler PNP veya NPN tipine göre yapışık dururlar diye düşünebiliriz. Biri akıma maruz kalınca araları açılır veya kapanır. "Hole" olarak tabir edilen şeyler sayesinde akım akar. Bu çok kaba bir tarif oldu, merak ediyorsan internette transistörün iç yapısıyla ilgili bir yığın makale var.

    Aklına takılan başka hususlar varsa yardımcı olmaya çalışırım.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Login with Facebook
Açık kaynak kültürü gereği, çözdüğünüz problemlerin çözümlerini paylaşmayı lütfen unutmayın.